szukaj napisz do nas facebook

Ewidencja środków trwałych prowadzona na szybko i niestarannie powoduje później same kłopoty. Poniżej przedstawiamy kilka najczęściej popełnianych błędów, konsekwencje, jakie niosą ze sobą, oraz co zrobić, by ich uniknąć.

Brak wcześniejszego uzgodnienia, które ze składników majątku będą wchodzić w skład ewidencji.  Przed rozpoczęciem działań, warto ustalić konkretną kwotę, od której będą się zaczynać ewidencjonowane przez nas składniki.  Oprócz tego, nie ma sensu wprowadzania do ewidencji rzeczy, które ciężko będzie potem znaleźć  (np. artykułów biurowych lub rzeczy, które łatwo mogą się zgubić często zmieniają miejsce i nie mają wpływu na majątek firmy).

Zbyt mało informacji o składnikach majątku. Warto umieszczać jak najwięcej informacji o składniku,bowiem nigdy nie wiadomo, kiedy mogą się przydać. Mowa tu chociażby o źródłach finansowania, dacie zakupu, przyjęcia itp. Pozwoli to później zaoszczędzić  czasu i stresu.

Zła numeracja zawierająca zmienne dane. W trakcie późniejszej inwentaryzacji  widać wszystkie przemieszczone rzeczy. Oprócz tego, nie warto wpisywać danych zmiennych, takich jak miejsce lub osoba odpowiedzialna, bowiem wszystkie te informacje są w systemie. Kiedy składnik zmienia miejsce lub osobę, nie trzeba zmieniać numeru inwentarzowego i drukować nowej etykiety.

Duża ilość składników pod jednym numerem. W efekcie, podczas inwentaryzacji ciężko jest je namierzyć. A w przypadku prowadzenia ewidencji niełatwo jest znaleźć składnik na którym chcemy dokonać zmiany.

Brak wcześniejszego przygotowania osoby prowadzącej ewidencję. Jeśli pracownicy nie posiadają odpowiedniej wiedzy i kompetencji, prędzej czy później  się to na nas zemści. Jeżeli pracownicy będą bali się korzystać z programu (gdyż nie będą pewni tego, co robią. Ponadto, brak kompetencji skutkuje stresem wśród pracowników, a sam program zaczyna wręcz utrudniać, zamiast pomagać.

Ewidencja nie jest prowadzona na bieżąco i jest prowadzona bez należytej staranności. Kolejna rzecz, która da o sobie znać prędzej czy później. Ewidencja prowadzona systematycznie, pozwala łatwo wychwycić wszystkie ewentualne niezgodności.

Czym skutkują wymienione wyżej błędy? Przede wszystkim wydłużonym czasem inwentaryzacji, która powoduje  tym samym większy koszt dla firmy. Ponadto, źle przeprowadzoną inwentaryzację ciężko jest później rozliczyć. Nie wiadomo, których składników nie ma i kto ponosi za to odpowiedzialność.  Finalnie, przekłada się to nawet na możliwość nałożonej kary finansowej (mowa tu o jednostkach administracji publicznej).

Wniosek jest jeden: prowadźmy ewidencję w sposób systematyczny i dokładny, a zaoszczędzimy sobie tym samym dużo czasu i nerwów.

 




KOMENTARZE

  1. John Doe
    John Doe 2014-01-19, 15:10 (odpowiedz)
    Lorem ipsum dolor sit amet, in pri offendit ocurreret. Vix sumo ferri an. pfs adodio fugit delenit ut qui. Omittam suscipiantur ex vel,ex audiam intellegat gfIn labitur discere eos, nam an feugiat voluptua.
    • John Doe
      John Doe 2014-01-19, 15:10 (odpowiedz)
      Lorem ipsum dolor sit amet, in pri offendit ocurreret. Vix sumo ferri an. pfs adodio fugit delenit ut qui. Omittam suscipiantur ex vel,ex audiam intellegat gfIn labitur discere eos, nam an feugiat voluptua.
      • John Doe
        John Doe 2014-01-19, 15:10 (odpowiedz)
        Lorem ipsum dolor sit amet, in pri offendit ocurreret. Vix sumo ferri an. pfs adodio fugit delenit ut qui. Omittam suscipiantur ex vel,ex audiam intellegat gfIn labitur discere eos, nam an feugiat voluptua.
  2. John Doe
    John Doe 2014-01-19, 15:10 (odpowiedz)
    Lorem ipsum dolor sit amet, in pri offendit ocurreret. Vix sumo ferri an. pfs adodio fugit delenit ut qui. Omittam suscipiantur ex vel,ex audiam intellegat gfIn labitur discere eos, nam an feugiat voluptua.